28.11.16

3. AKCJA MOTYWACJA - kilka porad jak osiągnąć cel i nie stracić motywacji.

3. AKCJA MOTYWACJA - kilka porad jak osiągnąć cel i nie stracić motywacji.
Wyznaczamy sobie różne cele,mniejsze i większe, krótko i długoterminowe. I wyznaczyć cel jest dość łatwo,potem zazwyczaj powstaje problem kiedy dochodzi do realizacji, podjęcia działania. Zwłaszcza kiedy pierwszy zapał zniknie, droga do celu nie jest łatwa, pojawiają się porażki,dużo porażek. Nagle cel owszem chcemy osiągnąć,ale brakuje nam...

Kiedy odczuwamy BRAK czegoś  powstaje POTRZEBA ( o której pisałem w poprzednim wpisie, jeśli nie czytałeś/aś to zapraszam TUTAJ). Ale żeby tą potrzebę zaspokoić potrzeba siły i gotowości do podjęcia tych działań,którą jest MOTYWACJA! Słowo,które jest niesamowicie często wyszukiwane w google. Słowo,na temat którego powstały (i jeszcze powstanie) setki poradników - jak się motywować.Ale tak naprawdę nie ma uniwersalnego sposobu... Serio. Ile ludzi na tym świecie tylko potrzeba tych sposobów. Bo każdy potrzebuje innego bodźca. Jedni mają słomiany zapał inni są bardziej cierpliwi i wytrwali. Dla tych pierwszych potrzeba innych porad niż dla drugich. Podobne mogą być tylko ogólne zasady motywowania się,takie podstawy techniczne,dzięki którym można osiągnąć swój (wymarzony) cel. Wówczas rzeczywiście bez względu na to czy potrzebujemy motywacji do nauki,pracy,ćwiczeń czy odchudzania stosując te zasady mamy większą szansę na wygraną.

Skoro jest tyle tych poradników dotyczących motywacji to i ja spróbuję stworzyć własny. Możesz wykorzystać wszystkie rady albo tylko część ( najlepiej większą część). Nie będzie to nic odkrywczego - ale powinno przynieść efekt, to chyba najważniejsze.

1. ZASTANÓW SIĘ CZY MASZ CHĘCI / JESTEŚ GOTOWA/Y DO REALIZACJI CELU I DAJ SOBIE CZAS.
Czasem pod wpływem impulsu wpadamy na pomysł,że chcemy coś zmienić w naszym życiu. Nie mogę się zmieścić w sukienkę? Muszę schudnąć! Ale w ciągu godziny czy nawet dwóch dni nie schudnę więc wybieram inną, idę na imprezę,wracam. Sytuacja załatwiona, emocje opadły. Nadal czuję potrzebę,żeby schudnąć? Może ta sukienka była kupiona w rozmiarze troszkę mniejszym i owszem trochę przytyłam,teraz mam problem,żeby się w nią zmniejszyć,ale nie ma tragedii.

2. WYZNACZ SOBIE REALNY CEL , UNIKAJ SKRAJNOŚCI
Nie ma rzeczy niemożliwych? Bzdura,są! Nie przebiegniesz 20km jeśli do tej pory dłuższy spacer sprawiał Ci problem,a Twój tryb życia był raczej kanap(k)owy. Nie osiągniesz na koniec roku średniej 5,0 jeśli do tej pory nie chciało Ci się uczyć a zazwyczaj najlepszą oceną była 3. Nierealny cel prowadzi do pewnej porażki. Porażka demotywuje i zniechęca. Cel zawsze można zmienić,podnieść poprzeczkę. Chcesz zacząć biegać? Może zamiast 5km na start ustal 1km. Będziesz blisko celu nawet jeśli go nie zrealizujesz w pełni. Jeden,drugi dzień uda Ci się przebiegnąć ten dystans - możesz zmienić cel na 2-3km i stopniowo zawyżać.

3. NIE PORÓWNUJ SIĘ Z INNYMI
Każdy jest inny - słowa każdemu dobrze znane i nie są to tylko puste słowa. Jednemu coś przychodzi łatwiej innemu trudniej. Ktoś potrafi zrobić coś szybciej, więcej,mocniej drugi wolniej,mniej,słabiej. To jest Twój cel i ma być realizowany po Twojemu,wg. Twoich predyspozycji i możliwości. Na innych nie patrzymy nawet.

4. OTACZAJ SIĘ LUDŹMI,KTÓRZY CHCĄ CIĘ WSPIERAĆ.
Słowo uznania,zachęta to coś,co zawsze się przyda. Realizujesz swój cel dla siebie,ale fajnie, jeśli ktoś pochwali Twoje starania,zauważy. Dla większości z nas opinia innych ma mniejszy lub większy sens. Korzystaj z tego wsparcia, mów o trudnościach i pozwól,żeby ktoś dobrym słowem pomógł Ci je pokonać. Może ktoś ma podobny cel? Razem łatwiej walczyć. Ale jedyne co Was łączy to razem macie cel - bez porównywania się. Chyba,że jesteś typem człowieka,którego konkurencja pobudza do działania - to jest to wyjątek od pkt. 3

5. UNIKAJ OSÓB KTÓRE PRZESADNIE KRYTYKUJĄ
Krytyka jest dobra,na niektórych działa pobudzająco. Innych po prostu zniechęca. Jeśli masz problem z pewnością siebie i mocno przejmujesz się zdaniem innych - unikaj takich osób,które koniecznie chcą Ci przeszkodzić w realizacji celu.

6. WYZNACZ SOBIE DATĘ  REALIZACJI
Masz cel , masz chęci,wiesz,że musisz to zrobić. Nie jest to decyzja pochopna, wszystko przemyślane. Ustal sobie KONKRETNĄ datę a nawet godzinę od kiedy zaczynasz. Jeśli nie - będzie Ci trudniej zacząć. Początek zawsze jest najtrudniejszy. Pewien człowiek chciał zacząć biegać. Codziennie rano trzy kółka wokół pobliskiego parku. Napisał sobie na kartce - OD JUTRA ZACZYNAM BIEGAĆ. I nie zaczął nigdy. Dlaczego? Bo każdego dnia budząc się cieszył się,że jeszcze dzisiaj może podrzemać w ciepłym łóżku,cel zacznie od jutra. Chociaż brzmi to dość niepoważnie to tak to może działać. Jeśli człowiek ma problem z samozaparciem to będzie uciekał nawet do tego typu gierek.

7. ZAPISZ SOBIE NA KARTCE SWÓJ CEL  ORAZ DATĘ REALIZACJI I POWIEŚ W WIDOCZNYM MIEJSCU.
Taka przypominajka dobrze robi. Na pewno nie zapomnisz o tym,co chcesz zmienić,ale patrząc na kartkę kilka razy dziennie,myśląc o tym będzie trudniej szukać wymówek. A kiedy już zaczniesz realizować swój cel to zamiast daty rozpoczęcia ustal godzinę, o której masz robić to,co postanowiłeś robić.

8. WYPISZ POWODY DLA KTÓRYCH CHCESZ REALIZOWAĆ CEL
Jak już mamy ustalać datę i godzinę to warto też (na innej już kartce) wypisać powody dlaczego to ja chcę (tu wstaw swój cel) . Dużo powodów,nie ogólniki tylko konkretne sytuacje. To może sporo pomóc w chwilach słabości,umocnić nas.

9. LUDZKĄ RZECZĄ JEST UPADAĆ , SZATAŃSKĄ TKWIĆ W TYM
Masz prawo upaść,ponieść porażkę. Mniejszą ,większą. Bardziej lub mniej odczuwalną. Ale... co z tego? Czy porażka musi oznaczać koniec walki ? Może warto zastanowić się dlaczego poniosłem/am porażkę? może mogę coś zmienić,wyciągnąć wnioski,coś ulepszyć? Może miałem gorszy dzień? Więc nawet jeśli przegrasz postaraj się nie poddawać. Zrób sobie dzień przerwy,zajmij się czymś przyjemnym i od jutra wracaj do gry - tym razem może się uda. O ile spróbujesz.

10. NAGRADZAJ SIĘ , ZAUWAŻAJ NAWET MAŁE POSTĘPY.
Nie tylko efekt końcowy jest ważny i warty docenienia. Małe wygrane też są ważne! Bez postępów nie ma efektu końcowego, każdy nawet najmniejszy postęp jest częścią ewentualnego efektu końcowego. Więc jeśli on jest warty większej nagrody to te małe jego części są warte mniejszych nagród. Nie zapominaj o tym.

Co sądzisz o moich mini poradach?
Może masz inne, swoje sposoby na motywowanie się?
 

Podziel się swoim zdaniem w komentarzu.

A jeśli żadna z rad nie przypadła Ci do gustu lub ani te ani wiele innych nie pomogło Ci w motywacji i dążeniu do celu możesz napisać do mnie maila. Wspólnie łatwiej znaleźć przyczynę i sposób na to.

POWODZENIA! Trzymam kciuki za wszystkich realizujących swoje cele ;)

24.11.16

2. Potrzeba - czyli czego do szczęścia trzeba

2. Potrzeba - czyli czego do szczęścia trzeba
Wiesz jakie jest największe kłamstwo na świecie? "Niczego nie potrzebuję". Bo i ja i Ty czegoś potrzebujemy. On i ona również. Wszyscy. Skoro więc wszystkich nas coś łączy i jest to takie uniwersalne to warto się temu przyjrzeć. Często nam się zdarza taki gorszy dzień, kiedy to bez kija lepiej do nas nie podchodzić,po prostu masakra. Humor w postaci pomieszania i złości i gniewu i smutku. Znasz to,prawda?! O ile znasz przyczynę to jeszcze pół biedy wiesz co możesz zrobić lub w jakim kierunku działać,żeby ten stan odmienić. Ale takie gorsze dni często mają to do siebie,że są tajemnicze. Nie wiemy czemu akurat jest tak a nie inaczej. I tu jednym z podstawowych działań,jakie można zastosować jest (choć krótkie) zastanowienie się nad naszymi potrzebami, czy może w jakimś aspekcie nie odczuwam jakiegoś braku.

Jak już wcześniej wspomniałem - potrzeby to coś,co powstało w tym samym momencie co człowiek i towarzyszą one nam od początku istnienia,rodzisz się i automatycznie masz potrzeby. Każdy ma oczywiście swoje,indywidualne,ale teoretycznie są one podobne i tak,żeby to wszystko złożyć do kupy warto by było skorzystać z jakiegoś ogólnego zestawienia,które pokaże jakie konkretnie człowiek może mieć potrzeby oraz na jakich płaszczyznach one leżą. Takich zestawień pewnie jest wiele,ale skupmy się na takim najbardziej znanym zestawieniu. Często omawianym (mniej lub bardziej ciekawie i konkretnie) na lekcjach np. wiedzy o społeczeństwie czy kursach dotyczących własnego rozwoju.

Mam na myśli tą słynną piramidkę Maslowa, przy pomocy której pokazuje nam jakie te potrzeby są oraz jaka jest ich kolejność,hierarchia.
Tej kolejności nie ustalił on sobie ot tak przypadkowo. Najpierw trzeba zaspokoić jedne potrzeby,żeby mieć możliwość zająć się kolejnymi i tak poniekąd w miarę jedzenia apetyt potrzebowy rośnie. Można wręcz pomyśleć,że ciągle nam czegoś brakuje - załatwię jedno to chcę kolejnego. Ale tak działa człowiek,że w pełni szczęśliwy może być tylko wtedy, kiedy ogarnie wszystkie braki po kolei.
Najważniejszymi potrzebami,które są potrzebne aby po prostu żyć są potrzeby fizjologiczne. Czyli np. jedzenie ,picie,oddychania,spanie - to co robimy codziennie,wręcz automatycznie. Następnie jak już jesteśmy wyspani i najedzeni zaczyna mieć znaczenie czy jesteśmy bezpieczni czy możemy liczyć na pomoc i wsparcie - potrzeby bezpieczeństwa. A jeśli mamy wsparcie to chcemy szukać poważniejszych uczuć i relacji jak np. miłość i pojawia się potrzeba miłości i przynależności. Do miłości potrzeba nam jeszcze poczucia naszej wartości,żeby inni nas szanowali - potrzeba szacunku i uznania. Mając zaspokojone te cztery potrzeby jesteśmy już prawie szczęśliwymi ludźmi.

Do pełni brakuje jeszcze jednego - zaspokojenie potrzeby samoorealizacji, żebyśmy tak zapracowali trochę  na ten szacunek i uznanie poprzez rozwijanie sie - np. żeby być lepszym przyjacielem - jeśli chodzi o relacje z innymi lub rozwój w jakiejś dziedzinie  jak śpiew,malarstwo.

Tak to mniej więcej działa. Oczywiście biorąc pod uwagę takie przeciętne, normalne warunki, w jakich większość z nas żyje. Bo może zdarzyć się tak,że te potrzeby tak pięknie nie następują jedne po drugich. Przykładem tego są liczne historie ludzi żyjących podczas II wojny światowej. Bezpiecznie nie było na pewno, z pełnymi brzuchami i wyspani również raczej nie chodzili a jednak zajmowali się sztuką i kulturą. Mimo tak niesprzyjającej sytuacji czuli oni potrzebę realizowania się w tych dziedzinach,czego efektem były m.in. wystawiane potajemnie sztuki teatralne czy koncerty muzyczne.

A Ty czego potrzebujesz na obecnym etapie swoje życia?
A czego potrzebujesz TERAZ ? pierwsza myśl,jaka wpadnie Ci do głowy! ;)

24.11.16

1. Wstęp

1. Wstęp
Psychologia - jak to ambitnie i poważnie brzmi. Pewnie dlatego,że każda dziedzina nauki z samej nazwy brzmi poważnie, może wręcz nieprzystępnie dla przeciętnego człowieka, który nie jest nią specjalnie zainteresowany. Ale psychologia to nie tylko skomplikowane procesy i masa pojęć. Tutaj w praktyce każdy może odnaleźć coś,co go zainteresuje. A to dlatego,że każdy z nas ma ten temat jakieś pojęcie,jakąś tam wiedzę. Tak,tak.. każdy. Jeśli myślisz,że jesteś wyjątkiem to zapewniam Cię,że nie. Bo psychologia to my i nasze życie. To wszystko jak się zachowujemy i dlaczego, nasze relacje, humory itd to jest ta psychologia. Tylko,że w wydaniu praktycznym,takim ludzkim i codziennym.

Czym jest PsychoLogika?
Właściwie to przez dwa "a" - psychologikaa. Ale tylko dlatego,że normalnie było zajęte i musiałem trochę zmodyfikować nazwę. PsychoLogika(a) to taki wynik mojego pomysłu na przedstawienie psychologii ( w dużej większości) tej praktycznej i codziennej . Chciałbym podzielić się z Tobą,drogi Czytelniku, tym co mnie tak od lat interesuje. Trochę wiedzą,trochę przemyśleniami i obserwacjami a trochę tym, co możemy uznać jako mini radę. Taki ma być cel bloga. Postaram się,aby treść nie była jedynie suchą teorią,bo to przecież można odnaleźć w książkach i internecie na stronach tematycznych. Jeśli jednak trochę powieje nadmiarem teorii,wybacz mi. Najwidoczniej uznam,że odrobina informacji się przyda do całości.

Z racji,że nie chcę być jedyną osobą,która będzie czytała to,co będzie tu napisane mam pewną propozycję - zaproszenie! Zapraszam Cię ( nie ma wyjątków w tym zaproszeniu) do dzielenia się swoim zdaniem. Nie musisz się ze mną zgadzać,nie oczekuję pochwał - miło by było zobaczyć,że przeczytałeś/aś mój wpis i poznać Twoje zdanie. Rób to śmiało - każda opinia będzie dla mnie ważna i przydatna.