8.9.17

27. Jak być szczęśliwym? [ 12 porad ]

27. Jak być szczęśliwym? [ 12 porad ]

Szczęście jest umiejętnością i można się go nauczyć, wyćwiczyć. Nie jest zarezerwowane tylko dla wybranych. To nie szczególne dobro, które przynieść nam może los ale odpowiednie nastawienie do tego,co przynosi. Nie na wszystko mamy wpływ, wiele sytuacji w życiu może nas zaskoczyć. Ale warto wykorzystywać to,co od nas zależy. Oto kilka podstawowych czynników,które (w dużej mierze) zależą od nas i na które mamy wpływ, a od których zależy nasze szczęście :

  • POZYTYWNE NASTAWIENIE - często powtarzamy sobie jakie to życie jest ciężkie, bo coś nam się udało, bo mamy ciągle pod górkę, bo ktoś ma lepiej. Ale czy to stwierdzenie ma magiczną moc i nagle osiągniemy swój cel?! Czy pesymizm w jakikolwiek sposób nam pomoże? Nie. Ale zaszkodzić może,jak najbardziej. Poczujemy się zdemotywowani, sfrustrowani i nie chętni do dalszego działania. Warto spojrzeć na wszelkie niepowodzenia przez pryzmat słów H. Forda - " Porażka jest po prostu okazją, by spróbować ponownie, tym razem bardziej przemyślanie". Łatwo się tylko tak mówi? Jasne, zawsze jest ciężej wprowadzić teorię w życie. Jednak jest to możliwe! Ale tylko jeśli będziemy stopniowo próbowali. Od razu na pewno się nie uda.

  • PRZESZŁOŚĆ - rozpamiętywanie tego, co było sprawia,że nie jesteśmy w stanie iść dalej. Blokuje nasze teraźniejsze działania i uniemożliwia budowanie przyszłości. Z przeszłości możemy wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć ale nic więcej. Nie możemy przecież cofnąć się w czasie i wpłynąć na to,co było. Natomiast na to,co będzie możemy mieć wpływ. Nasza teraźniejszość buduje przyszłość. Ale to budowanie będzie przebiegało sprawnie tylko wtedy, gdy zamkniemy za sobą przeszłość.

  • WIĘZI - naturą człowieka nie jest życie w samotności, potrzebujemy drugiego człowieka. Zwłaszcza takiego, z którym łączy nas głębsza więź np. rodzina,przyjaciele. Kogoś kto szczerze będzie się cieszył razem z nami ze zwycięstw i wspierał po porażce. Kogoś, dla kogo nasza obecność jest ważna i kto dzięki swojej obecności nadaje naszemu życiu kolorów. To nie muszą być relacje bez nieporozumień, bez kłótni. Ważne aby zauważać wartość tych relacji i przez tą wartość dbać o nie i pielęgnować. Czerpać z nich siłę. Nie pozwolić aby przez zaniedbanie rozpadły się.

  • POZYTYWNI LUDZIE - obcowanie z ludźmi to nie tylko głębokie więzi i poważne relacje, to także bardziej powierzchowne znajomości. Jednak i one mają wpływ na nasze szczęście. Obracając się w gronie ludzi negatywnie nastawionych, ciągle marudzących i niezadowolonych również i nam udziela się ich aura. Dlatego warto wybierać ludzi uśmiechniętych, którzy zarażają tym uśmiechem, którzy dzielą się pozytywną energią. Natomiast tych ciągłych pesymistów trzymać w miarę możliwości jak najdalej od siebie.

  • SPORT - wysiłek wyzwala endorfiny - źródło szczęścia, którego działanie porównywane jest do działania opium. Dodatkowo daje nam możliwość przebywanie z drugim człowiekiem, zdrowej rywalizacji i wzmacnianie zdrowia fizycznego - np. serca czy układu oddechowego. Redukuje negatywne emocje takie jak stres czy lęk.

  • DIETA - jedzenie jest podstawową,fizjologiczną potrzebą człowieka. Człowiek głodny nie będzie więc szczęśliwy. Ale oprócz tego,żeby jeść ważne jest co jemy. Odpowiednia dieta może mieć pozytywny wpływ na naszą psychikę. Aminokwasy określane są mianem naturalnych antydepresantów, ryby i tłuszcze roślinne wspomagają prawidłowy sen natomiast magnez wspomaga funkcjonowanie pamięci.

  • HOBBY - jak robi się coś,co się lubi to będzie to sprawiało radość. Również dzięki rozwijaniu swoich zainteresowań człowiek czuje się spełniony, dokonuje samorealizacji, która jest jedną z potrzeb wg. piramidy Maslowa.

  • ODPOCZYNEK - jeśli nie mamy jakiegoś szczególnego hobby,które byłoby formą odpoczynku lub nie potrafimy znaleźć na nie czasu (co na dłuższą metę nie jest dobre) to warto chociaż pamiętać o podstawowym odpoczynku w formie snu. Dzięki niemu będziemy czuli się wypoczęci i pełni sił. Ale nie tylko w nocy potrzebujemy odpoczynku, również w czasie dnia warto pozwolić sobie na chwilę odpoczynku, posiedzieć przy herbacie, pooglądać tv czy uciąć krótką drzemkę.

  • PLANOWANIE - dobrze jest być człowiekiem zorganizowanym,ale nie warto stawiać wszystkiego na jedną kartę czy raczej na jeden plan. Nierzadko coś nam te plany może pokrzyżować. Nie mając alternatywy w takiej sytuacji jedyne co nam zostanie to zagubienie i frustracja. Jeśli chcemy planować to nie zapominajmy w tym procesie o alternatywach, o awaryjnym planie i to nawet nie jednym. Poza tym warto czasami pozwolić sobie na spontaniczne działanie.

  • EMOCJE - negatywne emocje,które często trzymamy w sobie jakby na siłę niszczą nas. Gniew, nienawiść, zazdrość itd. One nie niszczą naszego obiektu,względem którego odczuwamy je. One niszczą nas i dlatego warto się ich pozbywać, nie trzymać ich w sobie jak największej wartości. Zastąpmy je miłością,życzliwością czy wyrozumiałością. I my będziemy pełni pozytywnej energii i inni otrzymają od nas dobro,które prędzej czy później przecież wraca.

  • SAMOAKCEPTACJA - żeby się akceptować to przede wszystkim trzeba tego chcieć. Bo dzięki chęciom możemy zmieniać nasze nastawienie, nasz schemat myślenia i postrzegania - a to krok ku akceptacji i polubienia siebie. Człowiek, która nie dostrzega swojej wartości, który nie lubi siebie to człowiek nieszczęśliwy.

  • WDZIĘCZNOŚĆ - zauważanie i docenienia dobra jakie nas spotyka każdego dnia, zwłaszcza małe gesty, bo to ich doświadczamy najczęściej. To doskonała okazja do nauki radości! Uśmiech kogoś,kto nas minął na ulicy - oznaka sympatii,nieme życzenie miłego dnia, dlaczego nie przyjąć go do serca i nie odwzajemnić? Ulubiona piosenka w radio, słoneczna pogoda, pomyślnie napisany sprawdzian w szkole czy zrealizowany projekt przed czasem w pracy - to niby tak niewiele a jednak wiele. Bo te małe rzeczy to cząsteczki szczęścia. Same w sobie mają malutką moc, ale im więcej ich zbierzemy tym nasze szczęście będzie większe!

A Ty jaki masz swój sposób na szczęście?